چند وقتی است که خبرهای مختلفی در مورد کرونا با تست PCR منفی یا همان منفی کاذب در تست کرونا بویژه کرونای دلتا به گوش میرسد. افراد مختلفی از مدیران کشوری تا پزشکان و مسئولان آزمایشگاه از تجربه تست های منفی PCR که دارای علایم بوده و حتی نیاز به بستری پیدا کرده اند خبر میدهند.

اما نکته جالبی که در این بین وجود داشت عدم توضیح علت یا کنکاشی در مورد دلیل منفی شدن تست در کرونای دلتا است. در مطالب مختلف در اینستا و وب سایت های خبری از اعدادی بین 30 تا 50 درصد به عنوان خطای تست PCR برای کرونای دلتا یاد میشود بدون اشاره به دلیل این مورد.

ممکن است در اولین نظر تصور کنید که ژن هایی که در PCR شناسایی میشوند تغییر کرده اند اما اول از همه اینکه ژن هدف PCR تغییر پیدا کرده را از ذهن خود خارج کنید چون پرایمرهای تشخیص علیه نواحی حفاظت شده طراحی شده اند و این نواحی به ندرت تغییر پیدا میکنند و چون پرایمرها دو بخش مختلف را تکثیر میکنند امکان اینکه در یک ویروس به صورت همزمان هر دو بخش تغییر پیدا کند ممکن نیست.

تست PCR منفی برای کرونای دلتا

تفاوت ویروس دلتا و سایر نسخه های کرونا در محل اتصال ویروس با سلول ها انسانی است. به نظر میرسد ویروس دلتا تمایل زیادی برای توقف در ناحیه حلق و انتهای بینی ندارد و به سرعت به بخش های پایین تر دستگاه تنفسی و ریه نقل مکان کرده و گاهی مستقیما ریه را درگیر حضور خود میکند. به عبارتی محل اصلی کلون شدن ویروس کرونای دلتا بخش نازوفارنژ نیست.

شاید یکی از دلایل سرعت غافلگیر کننده کرونای دلتا، همین موضوع بوده و حضور ویروس در بخش های پایین تر و یا حتی مستقیما ریه فرد موجب آسیب های شدید این سویه از ویروس کرونا می شود.

در این شرایط هر نمونه ای از بخش فوقانی دستگاه تنفسی مانند بینی و یا لوزه ها میزان کافی از ویروس برای مثبت شدن تست را ندارد و شما در حالی که حامل ویروس کرونای دلتا هستید و این ویروس را به دیگران منتقل می کنید اما دارای تست PCR منفی هستید.

منبع این نظریه نوشته این وب سایت است و البته من به دنبال یافتن رفرنس علمی معتبر تری در این مورد هستم

نقل قولی از دبیر انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی:

همچنان به دنبال منبع بودم که نوشته ای به نقل از محمدجواد غروی، دبیر انجمن متخصصان علوم آزمایشگاهی، دیدم. به‌ گفته او افزایش تست‌های کاذب منفی کرونا به دو دلیل اتفاق افتاده است؛ یکی این که محل استقرار ویروس دلتا در انتهای مجرای تنفسی است و نه ابتدای آن، به همین دلیل چون نمونه‌گیری از حلق و بینی صورت می‌گیرد بنابراین ویروس شناسایی نمی‌شود. دلیل دوم هم ضعیف‌بودن تکنیک‌های نمونه‌گیری است. غروی تغییر کیت های PCR رو تکذیب کرده و گفته کیت ها همان کیت های گذشته هستند.

البته اگر شرکت های تولید کننده کیت سیستم QA یا کنترل کیفی حین تولید خوبی داشته باشند، کیت در طی مدت زمان تغییری نمیکنه و به سمت بهبود حرکت میکنه اما باید دید که شرکت های تولید کننده سیستم تضمین کیفیت مستقل از تولید داشته باشند یا خیر.

به‌ گفته غروی در مراکز نمونه‌گیری، مخصوصا مراکز دولتی، نمونه‌گیری خیلی عمیق و آن‌ قدر که سواپ درست و اصولی تا آخر سینوس‌های بویایی یا در انتهای حلق برده شود، انجام نمی‌شود. به همین دلیل چون نمونه‌گیری به‌درستی انجام نمی‌شود، معمولا ۵۰ درصد تست‌ها با وجود کیفیت خوب کیت‌ها و دستگاه‌های آزمایشگاهی، منفی می‌شود.

( من خودم در آزمایشگاه رازی کرج نمونه دادم و چنان سواپ رو فرو کرد که نه تنها از بخش درست نمونه گیری شد بلکه احساس کردم تا ته مغز من سوراخ شد. ) ( دوباره پرانتز باز، آزمایشگاه رازی کرج فقط از سواپ های حوله ای که جذب بالاتری دارند استفاده میکند و از سواپ های رشته ای معمولی استفاده نمیکند و این یکی از دلایلی است که من علیرغم فاصله فیزیکی به این آزمایشگاه مراجعه میکنم. ) – البته هدف این مطلب اصلا تبلیغات نیست .

چه راه حلی برای تست PCR کرونای دلتا وجود دارد؟

ساده ترین جواب برای این سوال این است که راهی وجود ندارد. نمونه گیری از حلق و انتهای بینی نهایت کاری است که میتوان برای یک ویروس تنفسی انجام داد و نمونه گیری از ریه برای PCR امری غیر ممکن است. در عمل امکان نمونه گیری از ترشحات ریه ای حاصل از سرفه و عطسه نیز نیست و تنها راه چاره ادامه روند فعلی برای تشخیص است.

اما باید در این شرایط دقت کنید که اگر علایم کرونا یا شبه کرونا دارید، شما فرد مبتلا تلقی می شوید و بایستی ارتباطات خود را با اطرافیان محدود کنید.

تست آنتی بادی برای کرونای دلتا ؟

تست آنتی بادی، ورود کرونا ویروس به بدن را با تاخیر یک هفته ای یا بیشتر مشخص میکند. اما خصوصیت خوب این تست این است که برای آن دلتا و غیر دلتا تفاوتی ندارد و وقتی ویروسی وارد بدن شده باشد، آنتی بادی ضد آن ایجاد شده و تست شما بعد از حدود 7 تا 10 روز مثبت میشود. اما به علت اینکه این تشخیص دچار تاخیر است، تست مناسبی برای اعلام وضعیت بیمار نیست و تنها میتواند به شما وضعیت بیماری گذشته شما را اعلام کند.

6 پاسخ
  1. رضا
    رضا گفته:

    من علایم سرماخوردگی دارم آبریزش بینی و گلودرد شدید اما تست دادم تست من منفی بوده. یعنی ممکنه من کرونای دلتا داشته باشم ؟

    پاسخ
    • sziaee
      sziaee گفته:

      ممکنه کرونا داشته باشید ممکنه هم نباشه. اما با توجه به اوضای جامعه فرض رو بر کرونا بگذارید بهتره

      پاسخ
  2. مرضیه نیک
    مرضیه نیک گفته:

    من مامانم اول تب کرد رفت دکتر اکسیژن خون ۹۵ بود و تست منفی بعد ضعف و غش داشتند که دوباره دکتر رفتند آزمایش خون دادند گفتند که آزمایش خون و اکسیژن خوبه احتمالا فشار عصبی است در یک هفته همه بود که بار آخر که دوباره غش کردند و بی حالی شدید داشتند زنگ زدیم اورژانس و دیگه سرفه هم شروع شده بود متاسفانه اورژانس هم فقط اکسیژن را اندازه گرفت و گفت چون اکسیژنش خوبه بهتره ما نبریمش چون اگه ما ببریمش باید ببریم بیمارستان کرونایی ها که کرونا می گیره
    در نهایت با بی حالی تمام خودمون بردیمش بیمارستان که اونجا هم کاری نکرد اورژانس گفت باید صبر کنید دکتر داخلی براش سیتی بنویسه تا ببینیم اسکن ریه چه طوره!
    اسکن گرفتن و جواب اسکن را به یه دکتر نشان دادیم گفت ریه ها درگیر شده دیگه سریعا رفتیم بیمارستان اونجا هم چون اکسیژن خوب بود و .‌.بستری نمی کردند دیگه جواب سیتی را نشان دادیم و کلی آشنا دیدیم تا صبح پشت در اورژانس بودیم تا بستری شدند

    پاسخ
    • sziaee
      sziaee گفته:

      ممنون از به اشتراک گذاری تجربه خودتون. ولی جالبه با توجه به اینکه مدیران سطح بالایی مثل دکتر زالی در مورد تست های منفی صبحت کردند بازهم اورژانس ملاک رو بر تست گذاشته

      پاسخ
    • sziaee
      sziaee گفته:

      برای کرونای دلتا هم تست PCR بهترین تست هست. فعلا راهی جایگزین تست نشده و برای رفع مشکل تست های منفی پیشنهادی نیست.

      پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *